Förstelärare med fokus Nyanlända
elever, inkluderingsförmåga och lärande på enheter
Under 2018 arbetar ett antal förstelärare i Mölndal med fem
olika fokusområden och fördjupar sig inom dessa för att ”skapa optimala
möjligheter för lärande och utveckling för alla elever i Mölndal”. Ett av fokusområdena är Nyanlända elever, inkluderingsförmåga och lärande på enheter och
den gruppen utgörs av samordnare Emelie
Fors (verksamhetsutvecklare, Språkcentrum) samt förstelärarna Maria Gustafsson och jag, Katarina Krokström.
Uppdraget som vi fått är att utforska hur
inkluderingsförmågan kan utvecklas på enheterna så att nyanlända och övriga
elever kan inkluderas på bästa möjliga sätt samt hur vi på olika sätt kan
stödja nyanländas lärande och därmed öka tillgängligheten i undervisningen för
alla elever. Här handlar det om att både kartlägga, samla och dela det som
redan görs på enheterna och också arbeta kreativt och pröva nya sätt. Ett
intressant och spännande uppdrag!
Emelie, Maria och jag började dra upp riktlinjer redan i
slutet av höstterminen under uppstartsträffen och har i dagsläget hunnit
träffas ett par gånger. Avsikten med det här blogginlägget är att ni ska få ta
del av vår tanke kring hur vi lagt upp arbetet.
Första träffen la vi fokus på att sätta oss in i det
material som redan finns i Mölndals stad som Riktlinjer för arbete med
nyanlända och flerspråkiga barn och elever, Nulägesbeskrivning, Analys och
nulägesbedömning och Utvecklingsplan (med andra ord kartläggning av nuläge i SKF). Vi bestämde också att som gemensam
litteratur använda oss av boken Anna Kaya Att
undervisa nyanlända, metoder, reflektioner och erfarenheter (Natur & Kultur,
2016).
Omvärldsspaning och
delande av forskning ingår i vårt uppdrag. Direkt användbart i vårt arbete
är bland annat vad som tas upp i kapitel 11:
- Vilka är framgångsfaktorerna för nyanlända elever?
- Hur kan nyanlända elever bli socialt inkluderade?
- Hur utvecklar vi föräldrasamverkan?
- ”Undervisa nyanlända elever…. men, hur gör man?
Vår huvudtanke är att genom intervjuer lyssna in elever
och vårdnadshavare och få höra deras perspektiv och därmed synliggöra deras röster för andra.
Frågornas fokus är hur det kändes att börja skolan här i Mölndal och vi kommer
att intervjua elev och vårdnadshavare var för sig med hjälp av tolk (30
minuter/intervju). Exempel på frågor är bland annat: Vad var era/dina tankar inför
skolstarten? Hur upplevde ni/du första mötet på skolan (bemötandet)? Vad
fungerade bra? Vad hade kunnat fungera bättre? Hur var första tiden i skolan?
Vad fungerade bra? Vad hade kunnat fungera bättre?
Frågor som rör information, socialt samspel och tillägnande
av svenska språket kommer också vara aktuellt.
I vårt arbete hittills har vi haft god hjälp av rektorer som
gett sitt godkännande till att vi får komma ut till olika enheter, och
studiehandledare/modersmålslärare som hjälpt oss med samtyckesblanketter.
Kriterierna för de elever som vi valt ut är att de ska vara nyanlända dvs. ha
börjat skolan i Mölndal det här läsåret. Vi har också försökt att få med
varierande årskurser samt språk och olika skolbakgrund.
Direkt efter påsk går startskottet för intervjuerna. Det ska
verkligen bli spännande att få lyssna in olika röster och se vilka framgångfaktorerna är och vilka utvecklingsområden som finns!
Och vad kommer att hända efter det? Målsättningen är att
utveckla det som kommer fram och låta pedagoger få ta del av resultatet och
arbeta vidare med det. Hur ska man organisera på bästa sätt för att bemöta
elevernas behov? Som det står i vår uppdragsbeskrivning
”Det handlar också om att arbeta kreativt och pröva nya sätt att öka
inkluderingsförmågan utifrån inställningen att alla ska med och ”olikhet är
normen”!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar