En del av mitt försteläraruppdrag på den egna enheten är att hålla i kompetensutvecklingen kring "Alla är vi språklärare". Att arbeta med språkutveckling är ett spännande uppdrag som verkligen ligger i tiden med tanke på dagens heterogena klasser och antalet nyanlända elever som kommer till oss. Jag läser svenska som andraspråk 61-90 hp vid Göteborgs universitet sista terminen och allt som jag läst/fortfarande läser går hand i hand med hur ett optimalt arbete på Katrinebergsskolan skulle kunna se ut.
Tisdagen v 44 var det dags för det tredje tillfället för personalen att träffas. Anna-Maria Åkerberg från Modersmålsenheten och jag hade bestämt att dagens innehåll skulle vara medvetenheten om språkets roll för elevers kunskapsutveckling i det egna ämnet och vad som krävs av eleverna för att lyckas i skolan. Vi inledde med att relatera till vad senaste forskningen säger angående relationen mellan utmaning och stöttning, Hatties film om "Språket bär kunskapen", praktiska verktyg som cirkelmodellen för att sedan låta kollegerna arbeta i olika ämnesgrupper. Uppgiften var att titta närmare på vilka begrepp/ämnesord som används i de olika skolämnena och diskutera vilka som kan vara svåra för eleverna.
För mig var detta något nytt att få handleda kolleger/hålla i fortbildning! Det var utvecklande för mig som person och verkligen roligt och intressant! Två tillfällen blir det även under våren och då kommer vi att låta kollegerna få arbeta med praktiska uppgifter ute i klasserna. Som arbetsmaterial har alla fått boken Greppa språket (Skolverket).
Tack för filmtips! Hoppas att arbetet med Greppa språket går bra, du kan så mycket!
SvaraRadera